ورود

ورود به حساب کاربری خود

نام كاربري *
رمز عبور *
من را به خاطر داشته باش
');

پروژه های من

دانلود کار تحقیقی رشته حقوق جمهوریت و اسلامیت در نظام دینی

دانلود کار تحقیقی رشته حقوق جمهوریت و اسلامیت در نظام دینی

 

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

فصل اول

مبحث اول:کلیات

گفتار اول:مفهوم جمهوریت

گفتاردوم: نظام جمهوريت در مكتب اسلام

بند اول :سازگاري يا عدم سازگاري اسلام با جمهوريت

بند دوم ولایت دینی وجمهوریت

مبحث دوم:نظر شهید آوینی و بهشتی درباره جمهوریت و اسلامیت

گفتار اول:جمهوریت و اسلامیت در نظر شهید آوینی

گفتار دوم:نظریات شهید بهشتی

بند اول :اسلام و دلايل محوريت آن

بند دوم :جمهوريت و مليت، در نظام دینی

بند سوم تلفيق اسلاميت و جمهوريت

فصل دوم

مبحث اول: پیامدهای اسلامیت و جمهوریت

گفتار اول تعاریف و شرح تلفیق گرایان و تفریق گرایان

گفتار دوم جمهوریت و مبانی و عوامل متشکله آن

مبحث دوم:خبرگان رهبری نماد جمهوریت و اسلامیت

نتیجه گیری

منابع

 

چکیده:

در بحث جمهوریت و اسلامیت در نظام دینی بحث های زیادی شده است.در این مجموعه سعی شده است در ابتدا به تعریف جامعه از سیاست و جمهوریت بپردازیم و تا حد امکان به رابطه آنها در نظام دینی و به خصوص نظام جمهوری اسلامی ایران که می تواند به عنوان تنها نظام دینی اکثریتی دردنیا از آن نام برد اشاره کرد. در این بحث از نظریه های افراد بزرگی همچون حضرت امام (ره)شهید بهشتی و شهید مرتضی آوینی  و از منابع بقیه بزرگان استفاده شود در ادامه  و در فصول بعدی به ارکان پیوند جمهوریت و اسلامیت و تمام مسائل بازدارنده و غیر بازدارنده می پردازیم.امید این است و سعی بر این پایه اساس شده است که تمام مسائل کلی و جزئی در این کار تحقیقی انجام شده باشد.

مقدمه:

قضاوت‌ اینکه‌ جمهوریت‌ و اسلامیت، دو وجه‌ مستقل‌ و اصیل‌ نظام دینی‌ است‌ و یا اینکه‌ اصالت‌ از آن‌ اسلامیت‌ و یا جمهوریت‌ است، بحثی‌ بسیار جدی‌ است. آن چه‌ مسلم‌ و محقق‌ است‌ اطلاق‌ نظام دینی ‌ به‌ نظام‌ برخاسته‌ از دین‌ آن را چه‌ از نظر عملی‌ از نظام‌های‌ دیگر جهان‌ چه‌ نظام‌های‌ تئوکراتیک‌ و چه‌ نظام‌های‌ دموکراتیک‌ ممتاز و متفاوت‌ ساخته‌ است. قانون‌ اساسی‌ این‌ نظام‌ هم‌ به‌ تبع‌ ماهیت‌ آن‌ و همان طور که‌ از عنوان‌ آن‌ پیداست‌ دو وصف‌ دارد اول‌ موصوف‌ به‌ وصف‌ جمهوری‌ و دیگر موصوف‌ به‌ وصف‌ اسلامی‌ است. حال‌ این‌ سئوال‌ مطرح‌ است‌ که‌ جایگاه‌ و حوزه‌ و گستره‌ هر کدام‌ چگونه‌ است‌ و اولویت‌ با جمهوریت‌ است‌ یا اسلامیت‌ و به‌ عبارت‌ دیگر خداسالاری‌ نظام‌ جمهوری‌‌ اسلامی‌ را پوشش‌ می‌دهد یا مردم‌سالاری.در نظام دینی اراده‌ خداوند منبع‌ مشروعیت‌ و اراده‌ مردم‌ منبع‌ قدرت، مقبولیت‌ و عینیت‌ نظام‌ است. در چنین‌ نظامی‌ است‌ که‌ اسلامیت‌ و جمهوریت‌ نه ‌تنها در تضاد نیستند بلکه‌ هر یک‌ جایگاه‌ منطقی‌ و عقلی‌ خود را دارا بوده‌ و لازم‌ و ملزوم‌ یکدیگرند.کسانی‌ معتقدند اعتقاد به‌ اصالت‌ دو وجه‌ جمهوریت‌ و اسلامیت‌ اصلاً‌ غیرممکن‌ است‌ یعنی‌ نمی‌توان‌ به ‌صورت‌ همزمان، هم‌ به‌ حاکمیت‌ مردم‌ و هم‌ به‌ حاکمیت‌ اسلام‌ معتقد بود. در نظر اینان‌ این‌ دو وجه‌ یا دو رکن‌ نمی‌توانند شانه‌‌به‌‌شانه‌ در کنار هم‌ و در عرض‌ هم‌ قرار گیرند. چرا که‌ بنابراین‌ دیدگاه‌ اعتقاد به‌ حضور هم‌تراز و هم‌ عرض‌ جمهوریت‌ و اسلامیت، باعث‌ ایجاد دوگانگی‌ ذاتی‌ در اصالت‌ و مشروعیت‌ قدرت‌ می‌گردد. اما از طرف‌ دیگر تجلی‌ این‌ دو آلیسم‌ یا ثنویت‌ چنان‌ در قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و در سیره‌ عملی‌ اداره‌ امور کشور مشهود است‌ که‌ جای‌ هیچ‌ انکار و تردید نیست.در سطوح‌ مختلف‌ مدیریت‌ کشور، قدرت‌ ناشی‌ از جمهوریت‌ نظام‌ در انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری، ریاست‌ جمهوری، مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و شوراهای‌ محلی‌ تجلی‌ می‌یابد، در حالی‌ که‌ قدرت‌ ناشی‌ از اسلامیت‌ نظام‌ در مقام‌ ولایت‌ امر و نهادهای‌ ناشی‌ از آن‌ از جمله‌ شورای‌ نگهبان‌ تجلی‌ می‌یابد. عقبه‌ عنصر جمهوریت‌ در نهادهای‌ مدنی‌ از جمله‌ گروه‌ها و تشکل‌های‌ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی‌ و سیاسی‌ و مطبوعات‌ شکل‌ می‌گیرد، در حالی‌ که‌ عقبه‌ عنصر اسلامیت‌ (یا ولایت‌ فقیه) را اسلام‌شناسان، فقها، روحانیون‌ و حوزه‌های‌ علمیه‌ تشکیل‌ می‌دهند.رویکرد جمهوریت‌ در نظام‌ بر اساس‌ استنباطی‌ است‌ که‌ از آیات‌ قرآن‌ مجید، سیره‌ نبوی، سیره‌ ائمه‌‌اطهار و بزرگان‌ دینی‌ حاصل‌ می‌شود. آرای‌ عمومی‌ مردم‌ ممکن‌ است‌ دقیقاً‌ همان‌ چیزی‌ را بگوید که‌ منظور شرع‌ مقدس‌ است‌ ولی‌ لزوماً‌ هر چه‌ جمع‌ بخواهد با اسلام‌ تطبیق‌ نمی‌کند.در نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ اراده‌ خداوند منبع‌ مشروعیت‌ و اراده‌ مردم‌ منبع‌ قدرت، مقبولیت‌ و عینیت‌ نظام‌ است. در چنین‌ نظامی‌ است‌ که‌ اسلامیت‌ و جمهوریت‌ نه ‌تنها در تضاد نیستند بلکه‌ هر یک‌ جایگاه‌ منطقی‌ و عقلی‌ خود را دارا بوده‌ و لازم‌ و ملزوم‌ یکدیگرند. به‌ عبارت‌ دیگر نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ نه‌ تئوکراسی‌ و نه‌ دموکراسی‌ (هر دو در مفهوم‌ متداول‌ در غرب) می‌باشد بلکه‌ می‌توان‌ آن‌ را نوعی‌ تئودموکراسی‌ دانست. به‌ این‌ ترتیب‌ مردم‌سالاری‌‌دینی‌ در همین‌ راستا تعریف‌ می‌شود و تحقق‌ می‌یابد.

 

براي راهنمايي مي توانيد با يکي از موارد زير تماس بگيريد

ايميل :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید (پشتيباني 24 ساعته)

تلفن تماس : 09104561172 (پشتيباني 24 ساعته)

فرمت فایل : Word | تعداد صفحات : 50
 

دانلود فايل

پشتیبانی آنلاین

تماس و خرید

برای خرید و یا راهنمایی می توانید با یکی از موارد زیر تماس بگیرید

ایمیل     این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  

تلفن تماس 09144185326
(24 ساعته)

شما اینجا هستید: Home مقاله و پایان نامه سایر مطالب دانلود کار تحقیقی رشته حقوق جمهوریت و اسلامیت در نظام دینی